שיטת התמקדות

קצת על שיטת התמקדות

בשנות ה-60 של המאה הקודמת זיהה הפסיכולוג והפילוסוף פרופ' יוג'ין ג'נדלין, מאוניברסיטת שיקאגו, כי גופנו מגיב לכל חוויות החיים בכל רגע נתון באמצעות תחושות גופניות וממשיות המתהוות כל רגע מחדש. זוהי יכולת טבעית הקיימת בנו מלידה, אך עם התבגרותנו רובנו מאבדים את הקשב הפנימי לתחושות הנ"ל. איבוד יכולת זו מתרחשת כיוון שהתרבות שלנו אינה מודעת למיומנות זו ולחשיבותה, וכיוון שאנו חיים כיום מוצפים בגירויים רבים המתחלפים במהירות, המכוונים את הקשב שלנו החוצה וחיים בקצב חיים מהיר, עמוס ולחוץ .שיטת התמקדות עוזרת לנו לחיות את חיינו מתוך איזון בין הקשב החיצוני לקשב הפנימי, דרך הבאת קשב אמפטי לאותן תחושות פנימיות

יוג'ין כינה תחושות אלה בשם "תחושה מורגשת" (felt sense). אלה תחושות המכילות את כל המידע אודות נושא מסוים, כולל הפתרון! הנותנות ביטוי לחלק הנצחי שבנו

מהות העבודה בהתמקדות מתאפשרת, כאשר אנו מפתחים את המסוגלות להיות נוכחים, באווירה מקבלת, עם התחושה הגופנית, המובילה, לרוב, לשינוי באותה תחושה (felt shift). שינוי המאפשר התרחבות, גילוי והתפתחות אישית

השיטה מורכבת משישה צעדים פשוטים, המאפשרים לתהליך להיות נגיש עבור כל אדם. יישום תהליך של התמקדות יכול לנוע מדקות ספורות ועד לכחצי שעה. נקודת המוצא היא בקשר התוך אישי, תוך יישום מיומנויות לבניית קשר אוהד עם עצמנו, בצורה מוחשית, דרך תחושות הגוף, ובו בזמן, ניתן להתחיל ליישם קשר דומה גם עם הסביבה החיצונית

המיומנויות הבסיסיות, בהן עושים שימוש בשיטת "התמקדות", ואשר השיטה עוזרת לפתח הן: נוכחות, הקשבה, סבלנות, אמפטיה וקבלה. בנוסף, באמצעות "התמקדות" ניתן להפחית את רמות המתח, הלחץ, הביקורתיות והכעס, ולחזק את הקשר עם המשאבים האישיים שבנו, ובכך לשפר את ההתנהלות היומיומית ואת ההרגשה הכללית

בהתמקדות עובדים בפריסה כלל עולמית, בקשת רחבה של מצבים, החל מתחומים טיפוליים, חינוכיים, פילוסופיים ועד לפתירת קונפליקטיים וסכסוכים בין עמים


למאמרים בתחום