העמקה בתכנים

שלושת מרכיבי היסוד של מפת "פרח האני השלם"


התמקדות – הגוף זוכר את כל מאורעות חיינו, ומגיב באמצעות חוויה גופנית רגעית ואישית למה שמתרחש בכל רגע נתון. תחושה גופנית זו מכונה "תחושה מורגשת". נוכחות עימה, כפי ששיטת "התמקדות" מלמדת, גורמת לתחושה להשתנות, לרווחה הפנימית לגדול, ואף מביאה לשינוי במציאות חיינו. התחושה המורגשת נכנסת בהדרגה לפוקוס, בהתחלה היא מעורפלת ועשויה להיות חמקמקה. מכאן שם השיטה. כיוון שאנו לא יודעים מה מתהווה בתחושה וכיצד היא משתנה, התמקדות מפתחת בנו את היכולת לשהות עם הלא נודע, לשחרר שליטה ולסמוך על תהליכי החיים. היא גם עוזרת לתרגל בצורה מעשית איכויות כמו חמלה, אמפתיה, קבלה והודיה. דרך הגוף והחוויה החושית ניתן ליצור איזון בין כלל המערכות, ואף להביא לריפוי טראומות הצרובות בזיכרון התאי שלנו. אבי השיטה הוא יוג'ין ג'נדלין, פילוסוף ופסיכולוג קליני.

אינטליגנציה חיובית – מחקרים ממדעי המוח מתארים כיצד תפקוד המוח משפיע על התנהגותנו ועל אינטראקציות בין אנשים. ישנו קשר פיזיולוגי בין המוח הרגשי למוח ההישרדותי, הגורם לנו, לרוב, להגיב ממקום הישרדותי גם במצבים חברתיים. אנו מגיבים אפילו לניואנסים הכי קטנים של הבעות פנים, נימת קול ושפת הגוף של הסובבים אותנו. למוח יש מנגנוני ריפוי טבעיים, שניתן ללמוד להפעיל באופן מודע. ישנו קשר בין סיפוק ואושר בחיים ואינטליגנציה חיובית, לבין המשמעות הפנימית שאדם מסיק מהמאורעות שבחייו. האדם יכול לפעול ממקומות הישרדותיים במוח. לרוב זאת ההתנהגות האוטומטית שלנו. המבקר הוא הדפוס הראשי, אך ישנם עוד דפוסים, כמו שתלטן, שכלתן, קורבן, פרפקציוניסט, מרצה ועוד. ניתן גם לפעול מאזורים המכונים "המוח החיובי", העוזרים לחוש כיצד הדברים קשורים יחד, ומה ניתן ללמוד מהחוויות השונות. זיהוי הדפוס שאנו פועלים ממנו, והבאת תשומת הלב לחוויה החושית העכשווית, עוזרים לחזק את האזורים החיוביים במוח. כשהמבקר משתנה כל יתר דפוסי ההישרדות משתנים גם. שירזאד צ'אמין, מדען מוח ומחבר הספר "אינטליגנציה חיובית", שיצא לאור בעברית במטר הוצאה לאור.

מקור הרוח – קיים בנו יסוד רוחני שהוא נצחי, ומטרתו להתפתח ולהגשים את עצמו. התהליך נמצא כל הזמן בהתפתחות ובשינוי, לפי הקצב המתאים לתהליך שלנו. זהו תהליך שבו הסיפור של הפרט, המשפחה, הקהילה, העם וכלל האנושות, משתקף כחלק מתהליך אחד שלם ומשותף. בלימודיי מצאתי, כי התחושה המורגשת מהווה שער גישה לעולם הרוח (בעיקר מתוך שילוב ידע מתוך האנתרופוסופיה, והתנסויות אישיות). כדי שהרוח תוכל להתממש בנו, יש צורך בגוף הפתוח לקלוט אותה, "נחת רוח".

"כל התורה טמונה בגופך", בודהה